فریادی بی سخن تر از سکوت ( بنجامین )

سکوت دردناکتر است یا صدا ؟!

فریادی بی سخن تر از سکوت ( بنجامین )

سکوت دردناکتر است یا صدا ؟!

۱۳ آبان آئینی دولتی در برابر دولت !!!

در دیدگاههای جامعه شناسی جشنها و مناسبتهای گوناگون روشهایی هستند که در راستای ایجاد وحدت و یکپارچگی در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد مثلا جشن نوروز ، چهارشنبه سوری ، روز قدس ، روز ۱۳ آبان و ... همانطور که مشاهده می کنید در این آئین ها براحتی دو دسته قابل تفکیک و تشخیص است :  

۱ ) آئین های خودجوش و مردمی  

۲ ) آئین های دولتی و حکومتی  

و همانگونه که از عنوان این دو دسته بر می آید نیازی به توضیح بیشتر در مورد آنان نیست .   

برخی از آئین ها مثل عید نوروز و چهارشنبه سوری طی سالیان دراز توانسته اند جایگاه خود را در روح و جان مردم بازکرده و با هیچ روشی هم قابل محو شدن نیستند ... همانطور که در خصوص این دو مورد اخیر هم این موضوع کاملا قابل مشاهده است که از سوی حاکمیت ( ج . ا . ا ) تلاشی همه جانبه برای کمرنگ کردن و حتی محو نمودن این آئین ها طی سالین بعد از انقلاب صورت گرفته است لیکن با توجه به مردمی بودن این آئین ها بعید به نظر می رسد این آئین ها از دل و جان ایرانیان پاک شوند . 

در آستانه چندین آئین از جمله ۱۳ آبان ، ۱۶ آذر و ۲۲ بهمن قرار داریم . این مناسبتها طی سالیان بعد از انقلاب به تدریج به آئین هایی دولتی بدل گردیده بود لیکن قبل از انقلاب این آئین ها آئین هایی مردمی بوده است و در راستای مبارزه با حکومت پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته اند و خود ابزاری برای ایجاد وحدت در میان طبقات گوناگون جامعه آنروز ایران در مقابله با حکومت وقت بوده اند لیکن بعد از انقلاب این موضوع رنگ باخت تا .... امروز که به نظر می رسد این برنامه ها و مناسبت ها مجددا بعنوان ابزاری در راستای مقابله با حکومت و حاکمیت مورد استفاده از سوی مردم است و ابزاری است در راستای ایجاد وحدت در میان مردم ... همانگونه که در روز قدس هم چنین گردید .  

در یادداشتی با عنوان قبیله هامارها اشاره کردم که در این قبیله زنان طی رسمی در روز بالغ شدن برادرشان طی آئینی مفصل مورد ضربات شلاق قرار می گیرند و بروی بدنشان جای زخمی خواهد ماند ... این آئینی است در راستای ایجاد وحدت و یکدستگی در میان مردم آن منطقه در آفریقا برای مقابله با شرایط سخت آن سرزمین و ... امروز از آئینها و مناسبتهایی مثل روز قدس ، ۱۳ آبان ، ۱۶ آذر و ۲۲ بهمن بعنوان وسیله ای برای وحدت و اعلام اعتراض مردم ایران استفاده می شود تجربه ای که در سالهای بعد از انقلاب حداقل کم نظیر بوده و با این گستردگی و حمایت مردمی بی نظیر .  

...  

همراه شو ای عزیز ...

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 22:37 http://www.next.blogsky.com

سلام دوست عزیزم
وبلاگ جالبی داری در صورتی که تمایل به تبادل لینک داری وبلاگ منو با نام " آموزش ویژال بیسیک" لینک بکن و سپس در قسمت نظرات وبلاگم به من خبر بده (حتما)تا با نامی که خودت دوست داری وبلاگت رو لینک کنم
ضمنا با تمامی وبلاگ ها تبادل لینک می کنم

دوست خوبم سلام ...
ممنون از نظر لطفت ... اما این جمله که :
« وبلاگ جالبی داری در صورتی که تمایل به تبادل لینک داری »
کمی قدیمی و ... شده
من از پیدا کردن دوستهای خوب و جدید خوشحال میشوم و باعث افتخارمه اما دلم میخواد کسانی که دوست وبلاگی من هستن درباره تاپیک هام نظر بدهند و ...
اما در هر حال من از وبلاگ شما خوشم اومد اگر همیشه به روز باشی من لینکتو حفظ می کنم
موفق باشی ... لینکت کردم .

خانواده سوری سه‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 23:28 http://soorifamily.blogsky.com

سلام دوست من.
ما یک خانواده ایم که قراره نی نی دار بشیم. من مامان نی نی هستم. اگر فکر می کنی حرفی برای نسل بعدی داری خوشحال می شم بگی و بدون به نام خودت واسه بچمون نگه می داریم.در ضمن سال ۷۶ من دانشجو حقوق بودم .فکر میکردم این دفعه فرق میکنه.فکر میکردم دنیا متحول میشه.ولی خیلی گذشت تا فهمیدیم همون که کارمونه نفوذیه. حراست و کمیته انضباطی و .... امیدوارم لااقل شما به یه جایی برسین.ما که بدبخت شدیم و اخرش شدیم یه وکیل که از صبح تا غروب قانونهای مسخره را به نحو احسنت اجرا میکنیم.
روزهات پرتقالی

سلام ... خوش آمدید
...
به کودکت از طرف من بیاموز که :
و عشق ... تنها عشق
تو را با گرمی یک سیب می کند مانوس ...
شبهایت نقره ای .
باز هم به من سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد